Onze expertise, 

jouw omzet in België

“We verstaan elkaar wel, maar begrijpen elkaar niet”

Een kopie van je Nederlandse marketing en mediaplan naar België is het meest gebruikelijke en logische wat Nederlandse bedrijven doen. Toch zijn de Belgen complexer dan je denkt: er is niet alleen een cultureel verschil tussen Belgen en Nederlanders, maar ook tussen Vlamingen en Walen en de regio’s onderling. Ook is de Belgische media anders ingedeeld en zijn stukken duurder dan in Nederland.

Waarom je aanpassen aan de Belgische markt?

Uit onze ervaringen met Nederlandse bedrijven die de Belgische markt op gaan en hun omzet laten groeien, ben je het meest succesvol als je je strategie ook aanpast aan de lokale markt. Immers, als je uitbreidt naar Duitsland, UK of Italië pas je je strategie toch ook aan?  

‘We verstaan elkaar wel, maar begrijpen elkaar niet’ is een uitspraak die zeker kan gelden bij het bewerken van de Belgische markt, zowel op B2C als op B2B vlak. 

Dit zijn de punten die belangrijk zijn om mee te nemen in je strategie: 

  • Marketing aanpak: hoe ga jij de Belg benaderen? Kent hij jouw product even goed als de Nederlander? En wat met de cultuurverschillen onderling? 
  • Media aanpak: welke media kun je het beste inzetten in dat complexe landje? Waarom is die media duurder dan Nederlandse media? Hoe bereik je de juiste doelgroep? 
  • Communicatie aanpak: hoe spreken we de Belg aan zodat hij onze boodschap ook echt begrijpt? Welke valkuilen kunnen we voorkomen? Hoe maken we slim gebruik van onze verschillen zodat dit een voordeel oplevert?
  • Sales aanpak: Welke zaken moet je opletten tijdens het prospectie- en salesgesprek? Waarom zeggen Belgen wel ja, maar bedoelen ze nee? Waarom bellen ze me niet terug? Hoe kan ik deze zaken vermijden en ombuigen tot een succesvolle sales-aanpak?

Bedrijven die zich aanpassen aan de markt in plaats van de markt aan hen te laten aanpassen zijn altijd succesvoller. 

Ik wil meer informatie!

Deze bedrijven gingen jou voor

Landal Greenparks

“De reflectie op onze marketingstrategie en de scan van onze webcontent hebben bruikbare inzichten opgeleverd voor onze marktbewerking in België.”

Marion Steenbergen, Marketing Manager Belgische markt, Landal Greenparks

Landal Greenparks

“In de workshop van Eric hebben we grondig gekeken naar alle aspecten waarop we van meerwaarde willen zijn voor onze Vlaamse lezers en deelnemers van onze trainingen. Niet alleen zijn kritische blik, maar ook zijn concrete tips en handvatten hebben ons enorm geholpen om die meerwaarde nog verder te versterken”

 Eline Tulleneer, Productmanager, Frankwatching